Racisme, inseguretat i silencis incòmodes. Quan la condemna depèn de qui agredeix
És curiós o potser profundament trist, com funciona sovint la nostra moral comunitària. Fa pocs dies, a Manresa, una dona beguda va agredir diverses dones musulmanes pel fet de portar vel. És correcte i just que el col·lectiu musulmà i la resta de la societat condemnin aquesta presumpte agressió d’odi. Qualsevol atac contra una persona per la seva religió o identitat mereix rebuig i resposta pública.
Però, on són aquestes mateixes veus i col·lectius quan els agressors actuen invocant l’islam o utilitzant la religió per justificar actes criminals? On són les grans manifestacions quan hi ha atemptats, violacions en grup, apunyalaments o robatoris violents comesos a diari a Manresa per individus vinguts d’Àfrica? On és la condemna pública i contundent de les comunitats que després demanen, respecte i protecció davant la discriminació?
No es tracta de competir pel dolor ni de decidir quines víctimes mereixen més compassió. Es tracta de coherència. Perquè una societat madura hauria de ser capaç de condemnar tota violència amb la mateixa fermesa, independentment de qui sigui l’agressor o de quina ideologia, cultura o religió intenti utilitzar com a excusa.
Sovint sembla que només ens indignem selectivament. Ens mobilitzem i està bé fer-ho, contra l’agressió racista de Manresa, però moltes vegades guardem silenci davant altres crims igualment greus per por de ser etiquetats automàticament d’islamòfobs.
Mentrestant, hi ha víctimes que continuen sent invisibles. Avis que pateixen robatoris violents, dones agredides sexualment, barris sencers que conviuen amb la por o la inseguretat. I moltes persones perceben que aquestes realitats es tracten amb prudència excessiva quan l’origen dels agressors pot generar controvèrsia política o social.
Criticar aquesta doble vara de mesurar no és odiar ningú. No és atacar una religió ni una comunitat sencera. És exigir el mateix criteri moral per a tothom. Perquè la hipocresia no és defensar unes víctimes, la hipocresia és defensar-ne només algunes mentre les altres queden relegades al silenci.
Una societat justa no pot funcionar amb indignació
selectiva. O condemnem tota violència amb honestedat i sense por, o acabem
convertint el silenci en una forma de complicitat.


Comentaris
Publica un comentari a l'entrada